Vijesti / Životni stil i hedonizam
Životni stil i hedonizam
Kilogrami nestaju preko noći: Možemo li zaista smršavjeti u snu?
Ilustracija

SAN ILI JAVA?

Kilogrami nestaju preko noći: Možemo li zaista smršavjeti u snu?

Globalna epidemija pretilosti potaknula je veći interes za pronalaženje učinkovite i dostupne strategije mršavljenja...

Kao rezultat toga, novi trendovi prehrane neprestano preplavljuju tržište, od kojih neki čak obećavaju i mršavljenje za vrijeme spavanja. Mogu li se zaista kilogrami izgubiti preko noći?

Ako ste ikada pratili svoju težinu, možda ste primijetili da ste ujutro lakši, no navečer.

Zbog toga se mnogi radije važu ujutro, iako to ne znači puno jer ono što gubimo dok spavamo je voda, a ne masnoće. 

To ne znači da ne sagorijevamo kalorije preko noći. Kad spavamo, naše tijelo mora odraditi složene metaboličke procese koji nas održavaju živima i zdravima, a u to vrijeme vodu gubimo kroz znoj i dah. Naše tijelo sadrži oko 55–75% vode, što čini značajan udio naše težine.

Prema nekim procjenama, preko 80% gubitka težine preko noći može biti posljedica gubitka vode. Koliko ćemo točno izgubiti vode dok spavamo ovisi o sastavu tijela i brzini metabolizma.

Iako se mnoge najučinkovitije strategije mršavljenja usredotočuju samo na dijetu i vježbanje, rana istraživanja sugeriraju da kvaliteta i količina sna mogu također igrati veliku ulogu u sposobnosti tijela da regulira težinu.

Nekoliko studija utvrdilo je povezanost između kroničnog nedostatka spavanja i višeg indeksa tjelesne mase (BMI).

Jedna studija u kojoj su sudjelovale osobe u dobi od 67 do 99 godina otkrila je da su oni koji su spavali pet ili manje sati noću u prosjeku imali tri puta veću vjerojatnost da će razviti pretilost, u usporedbi s onima koji su spavali 7–8 sati na noć.

Povezanost sna i tjelesne težine može se dijelom objasniti načinom na koji nedostatak sna utječe na proizvodnju hormona gladi.

Leptin i grelin su hormoni koji reguliraju osjećaj gladi i sitosti. Leptin se otpušta u masnim stanicama i djeluje na suzbijanje apetita, dok grelin oslobađa želudac i čini nas gladnima.

U idealnom slučaju ti hormoni djeluju zajedno kako bi nas obavijestili kada nam je potrebno više energije i kada smopotrošili dovoljno kalorija. Međutim, neka istraživanja sugeriraju da uslijed manjka sna ravnoteža između ta dva hormona može biti poremećena.

Jedno malo istraživanje na 12 zdravih muškaraca otkrilo je da je uskraćivanje sna smanjilo razinu leptina za 18 posto i povećalo proizvodnju grelina za 28 posto, što je dovelo do povećanja apetita za 23 posto.

Nadalje, neke studije, navodi portal Healthline pokazuju da ćemo žudjeti za kaloričnom i slatkom hranom kada nam nedostaje sna.

Ako nisu u balansu, hormoni koji reguliraju apetit dovest će do pretilosti.

Ipak, veza između ovih čimbenika je nejasna, a potrebna su dodatna istraživanja da razumijemo kako se zdravi modeli spavanja mogu koristiti uz uravnoteženi plan prehrane i vježbanja za promicanje sigurnog i održivog gubitka kilograma.

Pročitajte i ovo
Najgledanija galerija
Izdvojeno

Reci što misliš!