RAZMIŠLJATE o aranžmanu za ljetovanje? Saznajte što biste trebali uzeti u obzir

Bliži se ljeto i godišnji odmori, a EDIC Čakovec vam opet donosi korisne savjete kako što bolje iskoristiti svoja prava prilikom organiziranja putovanja. Ovog puta govorimo o kupnji paket-aranžmana koji podrazumijeva kombinacije usluga za odmor ili putovanje koje traje više od 24 sata ili uključuje noćenje.

Takav paket mora biti unaprijed dogovoren i mora obuhvaćati najmanje dvije od sljedećih usluga:

– prijevoz
– smještaj
– druge usluge koje čine velik dio paketa (primjerice, skijaška karta za vrijeme odmora ili razgledavanje) i mora se prodavati po cijeni u koju su uključene razne usluge (tj. cijenom moraju biti obuhvaćene sve uključene usluge). Pravila o paket-putovanjima primjenjuju se i ako se dijelovi paketa naplaćuju odvojeno. Raspitajte se kod svojeg organizatora putovanja ili putničkog agenta postoje li kakva nacionalna pravila o putovanjima i odmorima koji traju manje od 24 sata ili ne uključuju noćenje.

Na temelju pravila EU-a imate prava pri rezervaciji putovanja i tijekom njega. Najvažnija među njima su sljedeća:

– Morate dobiti jasne i točne informacije o svim aspektima putovanja prije potpisivanja ugovora (među kojima su i informacije o neobaveznom putnom osiguranju, putovnicama, vizama i zdravstvenim formalnostima).

– Najmanje je jedna strana odgovorna za čitav paket, čak i ako pojedinačne usluge pružaju različita poduzeća. Ovisno o vašoj zemlji, može biti riječ o organizatoru (organizator putovanja), prodavaču (putnički agent) ili obojici. Moraju vam se dostaviti njihovi podaci za kontakt u slučaju da morate podnijeti pritužbu tijekom odmora ili zatražiti naknadu po povratku kući.

– Imate pravo na pomoć u slučaju da se nađete u neprilici. Stoga vam organizator putovanja ili putnički agent treba dostaviti svoj broj za hitne slučajeve.

– U slučaju stečaja organizatora/prodavača postoje jamstva kojima se osigurava povrat vašeg novca i, ako ste već na odmoru, povratak kući. Praktične pojedinosti ovise o nacionalnim pravilima i tijelu preko kojeg je organizator/prodavač organizirao zaštitu.

Svoje paket-putovanje možete prenijeti na nekog drugog ako niste u mogućnosti otići na odmor koji ste uplatili. Međutim, možda ćete morati platiti sve dodatne troškove koji su rezultat tog prijenosa.

Cijena utvrđena u ugovoru može se povisiti samo pod određenim posebnim uvjetima (primjerice, zbog povećanja troškova prijevoza, poreza/naknada koje naplaćuju treće strane ili deviznih tečajeva), najkasnije 20 dana prije odlaska na paket-putovanje.

– Ako organizator/prodavač znatno promijeni sadržaj (uključujući cijenu) paket-putovanja, a vi zatim otkažete putovanje, možete ostvariti povrat novca ili odabrati drugo paket-putovanje. Isto vrijedi i u slučaju da organizator otkaže putovanje. U određenim slučajevima možda ćete imati i pravo na naknadu.

Ta se pravila NE primjenjuju ako sami organizirate svoje putovanje kupnjom različitih dijelova putovanja od prodavača ili na web-mjestima koji nisu međusobno povezani.

Ako dođe do problema tijekom putovanja, a nije riječ o vašoj odgovornosti (primjerice ako je razgledavanje otkazano ili hotel ne odgovara opisu iz brošure), trebate se što prije obratiti:

organizatoru ili, prema potrebi,
– lokalnom predstavniku.

Oni bi odmah trebali nastojati riješiti problem. Ako se problem ne riješi, prikupite što veći broj dokaza (primjerice fotografije) i podnesite pritužbu po povratku.

Ovisno o vašoj zemlji, putnička agencija koja vam je prodala paket-putovanje može vam biti prva kontaktna točka. U nekim zemljama postoje rokovi za podnošenje pritužbi na putovanja.

U slučaju da to ne pomogne, provjerite može li vam pomoći europski centar za zaštitu potrošača (ECC-Net). To je posebno važno ako je organizatoru sjedište u drugoj državi članici.

PRIMJER – Važna izmjena osnovnog dijela paket-aranžmana

Michel iz Belgije rezervirao je trotjedni paket-aranžman u Grčkoj preko grčkog organizatora putovanja. Putovanje je trebalo započeti s dvotjednim obilaskom uz pratnju vodiča, a završiti sedmodnevnim boravkom u odmaralištu uz plažu. Nekoliko dana prije planiranog polaska rečeno mu je da se dvotjedni obilazak ne može održati. Michelu je ponuđeno putovanje s početnih sedam dana u odmorištu uz plažu nakon kojeg bi tek uslijedio desetodnevni obilazak uz pratnju vodiča. To mu nije odgovaralo jer u kraći obilazak nisu bile uključene znamenitosti koje su ga najviše zanimale, a nije ni želio započeti putovanje odmorom na plaži. Michel se obratio svojem europskom centru za zaštitu potrošača, gdje mu je rečeno da ima 3 mogućnosti:

– prihvatiti ponudu ako mu organizator ponudi prikladno smanjenje cijene
– pitati organizatora za zamjensko paket-putovanje ili
– otkazati čitavo putovanje, za koje bi u potpunosti dobio povrat novca, i možda zatražiti dodatnu naknadu.

Michel se ponovno obratio organizatoru s tim činjenicama. Naposljetku je odabrao prvu mogućnost i dobio popust od 50 % početne cijene.

Više informacija o pravima koja imate kada putujete možete pronaći na portalu Vaša Europa ili se raspitajte kod lokalnog informacijskog centra EUROPE DIRECT.


Misija centra je približiti EU građanima, olakšati dostupnost i širenje informacija o EU, olakšati građanima komunikaciju s tijelima i institucijama EU te transparentno prikazati rad i djelovanje EU. Europe Direct informacijski centri kroz svoj rad pružaju europskim donositeljima odluka mogućnost da direktno uvide potrebe i probleme građana u pojedinim državama članicama.
Informirati se možete putem njihove web stranice (www.edic-cakovec.eu), pratiti ih na Facebook-u, poslati e-mail, nazvati ili jednostavno doći u EDIC Čakovec. U centru možete preuzeti informativne materijale i razgovarati s djelatnicima Centra.

EDIC Čakovec djeluje u zgradi Međimurske županije na adresi Ruđera Boškovića 2, prvi kat, soba broj 40. Radno vrijeme centra: Pon, Uto, Čet 12:00-16:00; Sri, Pet 08:00-12:00.

Najnovije