ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST

VOZAČI STARIJI OD 67 Pobuna umirovljenika: Ne želimo obvezne preglede

U Sindikatu umirovljenika kažu da se želi pogodovati lobiju medicine rada

U prijedlogu izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama
predložena je odredba koja propisuje uvođenje obveznog
liječničkog pregleda za vozače starije od 67 godina pri
produljenju vozačke dozvole. U Ministarstvu unutarnjih poslova
kažu da bi se time uspostavio sustav provjere zdravstvene
sposobnosti vozača starijih od 67 godina za upravljanje vozilom.

– Navedenom odredbom želi se osigurati da osobe starije od
67 godina kod kojih je došlo do bitnih promjena u zdravstvenom
stanju koje utječu na sigurno upravljanje vozilom, a kojih pri
izdavanju vozačke dozvole nije bilo, ne mogu više aktivno
sudjelovati u prometu odnosno da to mogu činiti pod određenim
ograničenjima – objašnjavaju u MUP-u.   

Preporuke liječnika

U Hrvatskoj je prema podacima za 2017. godinu bilo 2.337.087
vozača, a u MUP-u kažu da je njih 9,1 posto bilo s navršenih 67
godina i starijih. Kao argument za uvođenje obveznog liječničkog
pregleda za vozače starije od 67 godina, u MUP-u navode
statističke podatke za 2017. godinu o broju i posljedicama
prometnih nesreća, a prema kojima ta populacija vozača sudjeluje
u 11,7 posto svih prometnih nesreća.

Tako u MUP-u tvrde da su tijekom 2017. godine od ukupno 3974
prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači stariji od 67
godina, oni izazvali 2730 odnosno 68,7 posto prometnih nesreća. U
tim nesrećama, navode u MUP-u, smrtno su stradale 24 osobe, teške
tjelesne ozljede zadobile su 263 osobe, a lakše tjelesne ozljede
891 osoba.

U MUP-u tvrde da je takav trend nastavljen i u 2018. godini te
navode da je u prvih deset mjeseci ove godine u ukupnom broju
prometnih nesreća sudjelovalo oko 11,9 posto vozača starijih od
67 godina. Ti vozači su, prema podacima MUP-a, od ukupno 3347
prometnih nesreća u kojima su sudjelovali, izazvali 2376 odnosno
71 posto prometnih nesreća.

U tim nesrećama smrtno je stradalo 28 osoba, teško je
ozlijeđeno 198 osoba, a lakše su ozlijeđene 773 osobe. –
Predlaganje odredbe obveznog liječničkog pregleda za vozače
starije životne dobi slijedilo je preporuke i liječničke struke,
odnosno Hrvatske liječničke komore, Hrvatskog liječničkog zbora,
Hrvatskog društva za medicinu rada te Ministarstva zdravstva –
kažu u MUP-u.

No u umirovljeničkim udrugama oštro se protive tome da osobe
starije od 67 godina moraju pri produljenju vozačke dozvole ići
na obvezni liječnički pregled. Predsjednica Sindikata
umirovljenika Hrvatske Jasna Petrović kaže da ta
odredba ne može i ne smije proći.

– Ona je suludo obrazložena i netočno argumentirana. Riječ je o
četvrtom pokušaju lobija medicine rada i liječničkih udruga da
posredstvom svojih ljudi u MUP-u proguraju tu obvezu. A radi se o
milijunima kuna – kaže Petrović. Liječnički pregled na medicini
rada košta između 300 i 450 kuna. Prvi je put obveza liječničkog
pregleda za starije vozače, i to one koji imaju više od 65
godina, donesena 2014. I to usred ljeta, kako kaže Petrović,
nakon javnog savjetovanja koje je trajalo samo pet radnih dana.

No Matica umirovljenika Hrvatske i Sindikat umirovljenika
Hrvatske uspjeli su nakon godinu dana izbaciti tu odredbu iz
zakona. Ali tu su odredbu ponovno pokušali vratiti u zakon 2016.
i 2017., no umirovljeničke udruge spriječile su oba ta pokušaja.
Jasna Petrović iznosi podatak da su u 2017. od ukupnog broja
nesreća vozači stariji od 65 godina skrivili njih 10,5 posto te
poručuje da su glavni krivci za prometne nesreće mladi koji voze
pod utecajem aklohola, droga, bez vozačke dozvole…

Ističe da u desetak zemalja EU poput Njemačke, Austrije,
Nizozemske…, nema nikakvih ograničenja odnosno obveznog
liječničkog pregleda za produljenje vozačke dozvole za starije
osobe. U tim zemljama, objašnjava ona, dovoljna je kontrola to
što zakon propisuje čvrste kazne za one koji prouzroče prometne
nesreće. U Finskoj, primjerice, kaže Petrović, vozači stariji od
70 godina moraju dobiti potvrdu od obiteljskog liječnika.

Napominje da je i prema postojećem hrvatskom zakonu obiteljski
liječnik obvezan prijaviti policiji pacijenta koji nije sposoban
voziti. No to kad nas nije zaživjelo, nitko nije kaznio liječnika
koji nije prijavio policiji takvog pacijenta, tumači Petrović.

Umirovljeničke udruge već su se i za prijašnjih pokušaja uvođenja
obveznog pregleda za starije vozače oštro protivile da to rade
liječnici medicine rada jer smatraju da nitko bolje ne poznaje
zdravstveno stanje pacijenta od njegova obiteljskog liječnika.

– Taj pregled nikako ne smije obavljati liječnik medicine rada
koji za 450 kuna u biti samo proda papir – napominje Petrović.
Kaže da se predlagatelji uvođenja sporne odredbe o obveznom
pregledu pozivaju i na EU direktivu 645 tvrdeći pritom da je
njome propisano uvođenje obveznog pregleda na medicini rada za
vozače starije dobi. No predsjednica Sindikata umirovljenika
Hrvatske kaže da se to odnosi samo na profesionalne vozače.

– Ako ta obveza na kraju i prođe, pregledi bi morali biti
besplatni za sve. No uvjerena sam da ćemo uspjeti to spriječiti i
ovaj put jer želimo zaštititi i državu od potkradanja – poručuje
Petrović. Na naše pak pitanje hoće li osobe starije od 67 godina
same morati platiti obvezni liječnički pregled ili će to biti
besplatno, u MUP-u odgovaraju da pitanje naknade za obavljanje
tog zdravstvenog pregleda nije pitanje koje će se uređivati tim
zakonom niti je u nadležnosti tog ministarstva. – Shodno tome,
tvrdnje iz umirovljeničkih udruga da se time pogoduje lobiju
medicine rada ne možemo komentirati.

Smatramo potrebnim naglasiti da nije riječ o obveznom
zdravstvenom pregledu, već o pregledu kojemu bi se trebali
podvrgnuti vozači koji žele imati odnosno zadržati status
nositelja hrvatske vozačke dozvole – ističu u MUP-u. Prometni
stručnjak Željko Marušić pak smatra da treba
uvesti obvezne liječničke preglede za starije vozače, ali po
financijski prihvatljivim uvjetima. Predlaže da cijena tih
pregleda bude od 50 do 100 kuna, ovisno o imovinskom stanju, i da
u pokrivanju troškova tih pregleda sudjeluju osiguravajuće kuće.

Pregledi su blagodat

– Ljudi bi trebali shvatiti te preglede kao blagodat. Sve više
starijih osoba sudjeluje u prometnim nesrećama. Ako se na
pregledima ispostavi da je recimo 2000 zdravstveno nesposobnih,
koji bi skrivili recimo 100 nesreća, to znači da bismo time
spriječili ogromne štete – objašnjava Marušić i naglašava da ti
pregledi nikako ne bi smjeli biti financijski problem za starije
vozače i da bi ih mogli obavljati obiteljski liječnici koji bi za
te preglede trebali imati certifikate. Pri tome bi, smatra
Marušić, izdavanje tih potvrda bilo povezano s odgovornošću
odnosno s time da liječnik zbog nesavjesnog posla može izgubiti
licenciju.

Pročitajte više na: https://www.vecernji.hr/vijesti/pobuna-umirovljenika-ne-zelimo-obvezne-preglede-1289337 –
www.vecernji.hr

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije