Vijesti / Automobilizam
Automobilizam
'KRVOTOK' AUTOMOBILA: Redovita zamjena ulja čuva motor
Pixabay.com/Ilustracija

Servis vozila

'KRVOTOK' AUTOMOBILA: Redovita zamjena ulja čuva motor

Čim auto izađe iz jamstva, vlasnici masovno ulja kupuju u vlastitoj režiji

Prosječni vlasnik skupog dizelaša dolazi u kušnju pokušavajući uštedjeti čim mu istekne jamstvo. Prvi korak je kupnja dijelova, ulja i filtara u vlastitoj režiji. Čak i mehaničari masovno, ali masovno, ne znaju poštovati specifikacije ulja za pojedine motore, a kada nastane problem krivi su svi osim vlasnika i mehaničara. I Castrol, i Mazda, i svi redom, samo ne mehaničar i vlasnik vozila.

Prvo, autu je najjeftinije ulje mijenjati u ovlaštenom servisu jer svi imaju odlične akcije i drugo, vrijeme je da svi shvate da su današnji auti dovoljno zahtjevni da morate potrošiti jako puno vremena da biste naučili neke osnove kada već želite stvari raditi sami.

Puno je dobrih proizvođača ulja, i najčešće vam nisu oni krivi ako nešto 'zariba' u motoru. Naime, poanta je u specifikacijama, jer nije svako ulje za svaki motor.

Krenimo redom. Viskozitet odnosno SAE oznaka, API oznaka, ACEA oznaka te, naposljetku i laiku najvažnija, oznaka specifikacije proizvođača. Držite se te oznake kao pijan plota i ne pristajte na ništa drugo! Svaki razgovor s laikom koji u najboljoj vjeri kupuje ulje za svoj auto staje na viskozitetu i odluci mineralno/sintetičko. To jednostavno nije dovoljno za današnje automobile!

Posljednje vrijeme, kako raste broj automobila koji imaju DPF filtre, događa se da ljudi masovno koriste ulja koja nisu za tu namjenu. Logično, ulje za auto s DPF filtrom stoji, primjerice, 130 kuna, dok naoko jednako takvo sintetičko iste gradacije stoji 80 kuna. Ali, na žalost svih onih koji žele uštedjeti, ta dva ulja uopće nisu usporediva zbog sastava! Jer, primjerice, ulje za motore s DPF filtrom drukčijeg je sastava jer će ga razrijeđivati nafta. Stoga, najbolje je da prilikom kupnje gledate samo i isključivo specifikaciju proizvođača, a tek zatim sve ostalo.

Obavezno tražite proizvođačku specifikaciju ako ulje kupujete sami. To će obično biti oznaka slova i brojki koja vam isprva ništa neće značiti, ali nalazi se na poleđini kantica s uljem, naprimjer VW500.01 (Volkswagen) ili MB 229.5 (Mercedes-Benz), savjetuje portal autozona.rtl.hr.

Možete kupiti i originalna ulja koja prodaju ovlašteni serviseri i trgovine autodijelovima, a obilježeni su nazivom proizvođača vozila. Oboružani specifikacijom krenite u trgovinu kupiti ulje. Kod izmjene ulja obavezno se mijenja i uljni filtar. S japanskim autima je lako jer ih nema puno tipova (doslovno su dva tipa uljnih filtara), ali kod ostalih trgovac treba zaviriti u katalog i pronaći pravi. Svakako se mora zamijeniti i podloška za čep ulja. Obično je bakrena ili aluminijska. Teflonsku ne treba mijenjati ukoliko nije oštećena jer se može koristiti više puta ukoliko ju mehaničari ne stegnu prejako pa pukne.

Glasine da se prodaju sumnjiva, lažna ulja, nitko ne može potvrditi niti opovrgnuti. Ambalaža, etiketa i deklaracija ništa vam neće otkriti ako je krivotvoritelj dobar, a to najčešće znači da je jeftin proizvod zapakiran u skupi. Izbjegavajte kupnju 'iz druge ruke' jer to je jedini način kako se zaštititi.

Uljni filtri posebna su priča i njihova kvaliteta je izuzetno važna. Naime, ne dopustite nikome, nikada da vam zamijeni ulje bez zamjene filtra. Zbog troška od 50 do 100 kuna riskirate teška oštećenja motora. Autima se više ulja ne mijenjaju na 5000 km kao nekad, već i na 30.000 km! Filtar za ulje ne može izdržati 60.000 km gutanja špene i krutih čestica koja će ga samo najednom oštetiti, a sve nakupljeno u filtru počet će kolati uljnim kanalima motora. Oštećenja su izvjesna, prvo na turbu (ako ga motor ima), zatim na ležajevima motora, a moguće je čak i 'zaribavanje' ukoliko se začepi neki uljni kanal.

Servis zamjene ulja najbolje je obavljati u ovlaštenom servisu u tijeku neke od akcija, jer tada su cijene zaista povoljne, ili u nekoj renomiranoj radionici koja izdaje račune i stoji iza svojeg posla. Zaista je glupo riskirati veliku štetu na motoru misleći da se na zamjeni ulja može uštedjeti novac. Lakše je biti gospodin, sjesti u čekaonicu i odvesti se svježe servisiranim i pregledanim autom. Jer, kod fušerskih je servisa jedna stvar zajednička: oni rade samo ono što su dogovorili, bez računa, nabrzinu i uopće ne gledaju druge sklopove automobila, dok će dobar servis uvijek napraviti letimični pregled kojim će vas na vrijeme upozoriti na kočnice, ovjes ili nešto drugo što treba posebnu pažnju.

S vremenom kvaliteta ulja i njegova mazivna svojstva padaju, natalože se krute čestice i teški metali i zato je važno da poštujete intervale zamjene ulja koje propisuje proizvođač. Ulje smijete zamijeniti češće, ali nikako nemojte preskočiti zamjenu. Zbog petstotinjak kuna, koliko u prosjeku stoji 'mali servis', zaista je glupo riskirati štetu od preko 10.000 kuna.

Pročitajte i ovo
Najgledanija galerija
Izdvojeno
Vezani članci

Reci što misliš!