Savjeti 'stručnjaka'

Nekoliko opasnih mitova o vožnji u zimskim uvjetima

Ovakvi mitovi su vrlo opasni, pogotovo za mlađe i neiskusnije vozače

Ne slušajte savjete raznih ‘stručnjaka’ već isključivo
slijedite upute koje se nalaze u knjižici vozila i koje su
propisane od strane proizvođača vozila. Upute proizvođača vozila
su nastale kao rezultat mnogobrojnih testova u procesu
proizvodnje Vašeg vozila, stoga su to najbolji savjeti za Vas i
Vaše vozilo, piše portal automobili.hr.

U ovom članku ćemo spomenuti neke od popularnih mitova koji se
odnose na vožnju u zimskim uvjetima:

‘Najpopularniji mit’: ABS se treba isključiti u vožnji po
snijegu i/ili ledu

Ovo nikako nije istina. Iako se ABS često aktivira prilikom
vožnje u ovakvim uvjetima, ne biste ga trebali isključiti. Istina
je da se s ABS-om produžuje zaustavni put, ali vam je pri tome
omogućeno upravljanje vozilom (skretanje i izbjegavanje
prepreka), dok običnim kočenjem (blokiranjem kotača) se gubi ta
mogućnost upravljanja. Moderni ABS sustavi su toliko
uznapredovali te imaju višestruku korist u odnosu na vozila bez
ABS-a.

Treba isključiti sustave za kontrolu stabilnosti
vozila

Ovi sustavi (ESP, DSC,…) se u uvjetima slabijeg prianjanja vozila
(snijeg/led) aktiviraju prilikom proklizavanja kotača i smanjuju
doziranje gasa ili aktiviraju kočnice na kotačima koji
proklizavaju. Prilikom vožnje u ovakvim uvjetima vrlo je važno da
su ovi sustavi aktivni jer oni najbolje iskorištavaju mogućnosti
prianjanja vašeg vozila, bolje i od iskusnih vozača. Ipak,
postoje određene okolnosti gdje se može imati koristi
deaktiviranjem ovih sustava. Ako ste zapeli u snijegu i ne
uspijevate se izvući, deaktivirajte privremeno ove sustave i
pokušajte ponovno.

Ritmično kočenje je tehnika kojom se koči i otpušta kočnica u
određenom ritmu, omogućujući tako kompromis između kočenja i
upravljanja. Ova tehnika je korisna kod vozila bez ABS-a (još
uvijek bitna tehnika jer je prema nekim podacima na ovim
područjima još oko 80% vozila bez ABS sustava). Ako pak
imate ABS ne biste trebali pokušavati ovu tehniku jer ABS izvodi
sličnu tehniku, ali mnogo brže i preciznije.

Uvijek vozite u najnižem stupnju prijenosa

Ovo nije dobra ideja ako trebate krenuti na skliskoj površini ili
uzbrdici. Najniži mogući stupnja prijenosa predaje veći okretni
moment kotačima, a što će zbog velike sile vjerojatno rezultirati
proklizavanjem pogonskih kotača. U ovakvoj situaciji najbolje je
koristiti najveći praktični stupanj prijenosa (smanjuje okretni
moment) te lagano dozirati gas.

Tijekom vožnje u ovakvim uvjetima je jako bitan kompromis između
kočenja i upravljanja vozilom. Najbolji kompromis je onaj stupanj
prijenosa u kojem je broj okretaja motora između 2000-3000. Takav
stupanj smanjuje mogućnost proklizavanja pogonskih kotača, i
omogućuje Vam kočenje motorom (po potrebi).

Vožnja u nižem stupnju prijenosa je korisna u ovim uvjetima kada
se spuštate niz nizbrdicu. Kočenjem biste znatno povećali
mogućnost blokiranja kotača, što rezultira gubitkom sposobnosti
upravljanja (skretanje i izbjegavanje prepreka). Vožnjom u nižem
stupnju prijenosa zapravo kočite motorom te se tako kotači mogu
gotovo nesmetano okretati.

Dobro je smanjiti tlak u pneumaticima tijekom vožnje po
snijegu/ledu

Tehnički gledano, ovaj mit je istinit. Smanjenjem tlaka u
pneumaticima povećava se gazeći sloj (protektor) omogućujući
bolje prianjanje pneumatika. Ipak, ovo ne biste trebali raditi!

Smanjenjem tlaka pneumatik se više zagrijava, što može biti jako
opasno i rezultirati puknućem istoga, pogotovo pri većim
brzinama. Stoga nikako nemojte voziti s gumama koje nemaju
dovoljan (preporučen) tlak.

Kako se smanjenjem tlaka postiže i veće prianjanje, zrak iz
pneumatika možete ispustiti na kratko ako zapnete u snijegu što
će malo povećati sposobnost prianjanje Vaših pneumatika, te Vas
uz malo sreće izvući iz nevolje. Nakon toga napumpajte gume na
preporučene tlakove…

Proizvođači guma čak preporučuju povećanje tlaka u pneumaticima
tijekom zime. Zašto? Tijekom zime tlak u pneumaticima se smanji
uslijed kompresije zraka. Preporučeno povećanje tlaka je reda
veličine od 0.2 bara (ovisno o proizvođaču pneumatika). Kada se
radi o pneumaticima, uvijek slijedite preporučene norme od strane
proizvođača! Vaše gume će duže trajati, a vožnja će biti
sigurnija.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije