Vijesti / Automobilizam
Automobilizam
Znate li koliko se može koristiti guma i na što treba paziti?
Pixabay.com

Zimska oprema

Znate li koliko se može koristiti guma i na što treba paziti?

Proces starenja znatno je brži kad su gume ugrađene na vozilo jer na njih djeluju sunce, temperaturne oscilacije i mehanički utjecaji

Stigla je zimska sezona, a s njom i vrijeme za sezonsku izmjenu guma. Nakon dugog babljeg ljeta stigle su nam i niže temperature, a od 15. studenog do 15. travnja zimska je oprema obvezna na svim hrvatskim autocestama, izuzev A1 od Maslenice do Ploča i Istarskog ipsilona, te na svim kontinentalnim državnim cestama bez obzira na vremenske prilike.

Dakako, bez obzira na vrstu ceste i datum, zimska je oprema obvezna na svim cestama za vrijeme zimskih uvjeta, a pod tim se podrazumijeva kolnik prekriven snijegom ili kad je na njemu poledica.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Pod zimskom opremom podrazumijevaju se zimske gume na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg spremnima za postavljanje na pogonske kotače. Za nepoštivanje ovog propisa propisana je kazna 700 kuna.

S obzirom na to da nema zakonske obveze da morate imati zimske gume, već postoji i opcija s ljetnim gumama uz lance u pripravnosti, mnogi vozači razmišljaju o štednji jer zimski su pneumatici trošak. Dakako, trebaju li vam zimske gume ili ne, ovisi o tome u kojem dijelu Hrvatske živite i gdje zimi vozite.

Živite li u Dalmaciji ili Istri i ne putujete zimi kontinentalnim cestama, zimske vam gume nisu neophodne, za sve je ostale preporuka koristiti zimske gume. Eventualno o isplativosti mogu razmišljati vozači koji voze samo u gradskim uvjetima i spremni su u danima kada su pravi zimski uvjeti na cesti automobil ostaviti parkiran i ne koristiti ga ili, kada je to potrebno, na ljetne gume montirati lance.

Cjelogodišnje gume mogu biti relativno dobro rješenje za one koji se također većinom u gradskim uvjetima pa zimi ne voze planinskim predjelima gdje su zimske gume pravo rješenje, a ljeti ne rade mnogo kilometara.

Ipak, najbolje je rješenje sezonska izmjena guma. Prosječni trošak od otprilike 500 kuna po gumi nije mali, ali ako se uzme da će vas set zimskih ili ljetnih pneumatika služiti tri do četiri sezone, ulaganje u sigurnost na cesti nije tako strašno.

Nekima je problem sezonska izmjena i skladištenje guma. Ako nemate kamo s pneumaticima, veći vulkanizeri nude uslugu 'hotela za gume', čija cijena od 25 kuna po gumi za sezonu nije strašna.

Ako ste se odlučili za kupnju zimskih guma, trebate odlučiti hoćete li ih montirati na naplatke na kojima imate ljetne gume ili ćete kupiti četiri dodatne felge. Čelični naplaci za zimske gume dodatni su trošak, novi stoje, ovisno o dimenziji, od 250 do 400 kuna.

Opcija je kupiti rabljene čelične naplatke na nekim od oglasnika, npr. na Njuškalu gdje je ponuda dobra i proći jeftinije. Prednost je posebnih naplataka za zimske gume što onda sezonsku izmjenu možete obaviti sami ili kod vulkanizera, ali jeftinije (20-25 kuna po gumi) nego kada se guma montira na naplatak (oko 50 kuna po gumi uz balansiranje).

Kod kupnje guma obratite pažnju kada su proizvedene. Starost gume lako je provjeriti uz pomoć DOT broja koji se nalazi na svakoj gumi pa tako recimo broj 2218 označava da su proizvedene u 22. tjednu 2018. godine. Guma koja je stara do pet godina od datuma proizvodnje, a ispravno je skladištena, smatra se novom gumom. Preporučuje se ne koristiti gume starije od deset godina.

Proces starenja gume znatno je brži kad su gume ugrađene na vozilo jer na njih djeluje više čimbenika – sunce, oscilacije temperature i mehanički utjecaji s ceste. Dakako, bolje je kupiti gumu proizvedenu prije sedam mjeseci nego prije četiri i pol godine jer nikad ne znate kako je bila godinama skladištena. Stoga, pri kupnji guma svakako obratite pozornost na taj detalj.

U posljednjih nekoliko godina vrlo popularna internetska prodaja guma, gdje su cijene obično najpovoljnije, ne nudi uvijek takvu transparentnost, odnosno fizički ne možete pogledati DOT. U tom slučaju probajte kontaktirati prodavatelja i pitati kada je guma proizvedena. Dogodi li se ipak da vam isporuče prestare gume, uvijek ih možete vratiti i tražiti povrat novca.

Lanci za snijeg već od 150 kuna

Ako već niste montirali zimske gume, što stručnjaci svakako preporučuju, na kotačima morate imati ljetne gume s najmanjim profilom od 4 mm, a u prtljažniku spremne lance za snijeg te ih montirati na pogonske kotače ako su proglašeni zimski uvjeti. Zbog toga je dobro znati ponešto o njima, a pogotovo kako se montiraju.

Lanci za snijeg uvijek se prodaju, odnosno kupuju u paru i postavljaju se na pogonsku osovinu. Cijene lanaca kreću se od 150 kuna pa sve do 600 kuna, koliko stoje praktičniji kompozitni lanci.

Pročitajte i ovo
Najgledanija galerija
Izdvojeno
Vezani članci

Reci što misliš!