SAVJETI za smanjenje soli u pripremi hrane za djecu i adolescente

Slijedeći međunarodne preporuke i nacionalne smjernice na kojima se temelje 'Prehrambeni standardi za planiranje prehrane u dječjim vrtićima' te 'Nacionalne smjernice za prehranu učenika u osnovnim školama' Republike Hrvatske, prehrana djeteta u rastu i razvoju treba biti raznolika sa zastupljenim svim namirnicama.

To uključuje žitarice, povrće, voće, meso, ribu, kvalitetne masnoće te ostale proizvode životinjskog podrijetla poput jaja, mlijeka, fermentiranih mliječnih proizvoda i sl., a naglasak bi trebao biti na prehrani s ograničenim dnevnim unosom soli i šećera u organizam.

Preporučen unos soli ovisi o dobi

Preporučen dnevni unos soli u organizam ovisi o dobi djeteta: za djecu u dobi od 1 do 3 godine iznosi manje od 1,5 grama, za djecu od 4 do 6 godina 1,6 grama, za djecu od 7 do 13 godina 3,6 grama, a za adolescente od 14 do 18 godina 4 grama soli na dan.

Hrvatski građani u prosjeku dnevno unesu 11,6 grama kuhinjske soli, a što je dvostruko više od preporučenog dnevnog unosa koji iznosi 5 do 6 grama. Tijelo,naime, treba soli u malim količinama, tek oko 2 do 3 gramana dan, dokkod djece o unosu soli u organizam treba posebno voditi računa.

Višak kuhinjske soli može uzrokovati mineralnu neravnotežu u tijelu jer natrij iz soli remeti ravnotežu kalija i kalcija - minerala iznimno bitnih za pravilan rast i razvoj djece.

Upravo zato,uravnotežena prehrana važna je od najranijih dana.

Savjeti za smanjenje soli u pripremi hrane za djecu i adolescente:

- Osvijestite važnost smanjenja soli i razgovarajte o tome s djecom - nakon nekog vremena, hrana s manje soli bit će ukusnijajer će se bolje osjećati njen primarni okus.
- Čitajte deklaracije na proizvodima, provjerite oznaku usporedbekoličine soli u različitim proizvodima hrane i pićate izaberite one s nižimudjelom soli.
- Pripremitehranu sami, kada godje to moguće.
- Ograničite količinu dodavanja soli u hranu prilikom kuhanja, pečenja ili za stolom.
- Začinite hranu raznim biljnim začinima (origano, bosiljak, majčina dušica i sl.) .
- Prednost uvijek dajte svježem ili smrznutompovrću.
- Kod konzerviranih namirnica uvijek ih prvo isperite.
- Odaberite nesoljene grickalice (kikiriki i sl.).
- Za sendviče uvijek birajte kruh, namaz i mesne nareske s manje soli, primjerice proizvodi poput PIK narezaka sa smanjenim udjelom soli odličan su odabir za pripremu obroka djeci.

Djetinjstvo i adolescencija su osjetljiva razdobljau razvoju djecete zahtijevaju iznimno visokunutritivnu kvalitetu hrane, jer su fiziološke potrebe za hranjivim tvarima relativno visoke u odnosu na energijske potrebe.

Pravilna i uravnoteženaprehranastoga bi trebala imati prioritet u svakom vrtiću i školi, zbog pozitivnog utjecaja na dječje zdravlje kao i izravnog utjecaja na bolje usvajanje novih znanja i pozitivnihuspjeha u učenju.

Preslatko: tuljan se ne prestaje maziti s plišanom verzijom sebe
Sorry, tvoja verzija web preglednika više nije podržana.

Za pristup portalu, a i zbog sigurnosnih razloga molimo te da nadogradiš svoj preglednik na najnoviju verziju.